Ulykker på vejene - nyt studie
Ny undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø afdækker de store syndere, der kan få chauffører af bl.a. lastbiler, busser og taxaer til at ende i trafikuheld.
Søvnighed er et typisk problem, men også distraherende mobiltelefoner og dårlig planlægning af arbejdstid og arbejdsindhold kan udgøre en risiko.
Undersøgelsen peger på i alt 27 markante risikofaktorer, der kan forbindes til trafikulykker blandt lastbil-, taxa- og buschauffører m.fl.
Det er vigtig viden, fordi det giver både chaufførerne og deres arbejdsgivere mulighed for at iværksætte indsatser, der kan nedbringe antallet af ulykker.
I undersøgelsen har forskerholdet fundet frem til de 27 risikofaktorer ved at gennemgå i alt 67 internationale forskningsundersøgelser.
Herefter har forskerne inddelt risikofaktorerne i seks grupper:
· Organisatoriske
· Egenskaber hos den enkelte chauffør
· Kvalifikationer
· Chaufførens tilstand
· Køreadfærd
· Ydre omstændigheder.
Gennemgangen af de mange forkningsundersøgelser viser bl.a.:
· At søvnige chauffører og lang køretid udgør veldokumenterede risici for ulykker på vejene.
· At alder spiller en rolle. Her er det særligt de helt unge og de ældre chauffører, der er i særlig risiko for at blive involveret i trafikuheld.
· Chaufførens helbred og distraktioner fra for eksempel mobiltelefoner og GPS’er også er relevante risici.
Få styr på jeres trafiksikkerhedspolitik!
I kan kigge i vejledningen fra BAU transport og engros, som er en guide til virksomhedens trafiksikkerhedspolitik. I vejledningen bliver I guidet igennem en række temaer, så I kan udarbejde jeres egen politik.
I kan bl.a. læse om:
- Indhold i en trafiksikkerhedspolitik.
- Systematisk opbygning af en trafiksikkerhedspolitik.
- Ledelsen som rollemodel og inspirator.
- Opfølgning og evaluering.
Mere inspiration
Der er også masser god viden at hente på siden sikkertrafik.dk
På siden er der masser af råd og viden om at gebærde sig sikkert i trafikken.