I 2022 blev der solgt færre biler end det forgangne år, imens dæksalget er mere eller mindre uændret. Det vidner om en betydelig aktivitet på værksteder og dækcentre, når både private kunder og erhvervslivet skal sikkert frem. Det er dog de færreste, der kender til den forshistorie, deres dæk har.
For langt de fleste danskere er deres dæks sidste rejse ikke en velkendt rejse. Vi ved måske nok, at dækkene ikke ligger og hober sig op hos autoophuggere og på lossepladser. Men, at udtjente dæk er en værdifuld ressource, der i avancerede efterbehandlingsprocesser bliver til ingredienser i nye hverdagsprodukter, tænker de færreste nok over.
Fra gamle dæk til genanvendt gummi
Netop i dækbranchen har der i mange år været fokus på den cirkulære proces, da det oftere er reglen end undtagelsen, at slidte dæk bliver genanvendt. Herhjemme bliver de fleste kasserede dæk indsamlet gratis af registrerede dækindsamlere ude hos værksteder, autoophuggere og dækcentre, herunder også hos Euromaster Danmark.
Hos Euromaster har man, alene sidste år, sendt lige omkring 2.022 tons dækaffald videre til et nyt liv via et samarbejde med genvindingsvirksomheden, Stena Recycling A/S.
Dækaffaldet leveres til anerkendte oparbejdningsvirksomheder, der enten via granulering (en findeling af dækket til kornet materiale) eller pyrolyse (en ekstrem opvarmning) omdanner dækaffaldet til nye råmaterialer, der kan indgå i nye produkter. Det sker for eksempel hos den danske virksomhed, Genan, der har udviklet et unikt koncept for genanvendelse af nedslidte dæk.
Genan opfandt i 1990 deres særlige teknologi, som lige siden er blevet videreudviklet. I en højteknologisk og fuldautomatisk proces opsplittes alle typer udtjente dæk, fra personvognsdæk til lastvogns- eller entreprenørdæk, til de oprindelige bestanddele.
Når et dæk har været gennem Genan-fabrikken er det, der er tilbage, 75% gummigranulat og gummipulver, 15% stål og 10% tekstilfibre. Råmaterialer, der så kan indgå i nye produkter. Det kan for eksempel være i nye dæk.
På verdensplan er dækindustrien den industri, der tegner sig for det største forbrug af gummi. Men som nyt råmateriale er gummi en knap ressource, og priserne på verdensmarkedet svinger. Derfor er det en oplagt løsning for dækfirmaer at sende genanvendt gummi tilbage i produktionen af nye dæk. Ikke alene fordi, det er med til at begrænse produktionsomkostningerne. Men også fordi det reducerer behovet for nye råmaterialer - til gavn for kloden.
Til vej, leg og løb
Ud over den helt oplagte genanvendelse af gamle dæk i nye generationer af dæk, indgår de fint opdelte råmaterialer fra de udtjente dæk også i en lang række andre produkter.
Det kan være alt fra asfalt og bitumen til skosåler og transportbånd eller som materiale i vibrations- og støjdæmpende produkter. Gummigranulatet kan også anvendes til løbebaner på atletikstadions, faldvenligt underlag på legepladser – eller som materiale i produktionen af kunstgræsbaner.
Reelt er det kun fantasien og videnskaben, der sætter grænser for, hvor og hvordan genbrugsgummi i dag kan anvendes bedst muligt. Men i de sidste mange år er genudvundet gummi blevet en uvurderlig varer og et bæredygtigt element i produktudvikling inden for mange industrier – også uden for transportbranchen.