Fokus på trafiksikkerhed er med til at redde liv. Derfor starter ITD en ny kampagne ”Bliv væk fra lastbilens højre fordæk” om højresvingsulykker og mere tryghed i trafikken. Kampagnen starter i dag og slutter til maj. 19 ITD-medlemsvirksomheder kører med pink trailere, hvor budskabet til alle trafikanter er, at de skal holde sig væk fra lastbilens højre fordæk. ”Bliv væk fra lastbilens højre fordæk” er en del af ITD’s nationale trafiksikkerhedskampagne ”Lastbilkaravanen”.
Tallene står lysende klart i statistikkerne: Der sker stadig alt for mange alvorlige ulykker ude på vejene. Det er ulykkeligt for alle involverede. Derfor vil brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, ITD fortsætte sit fokus på trafiksikkerhed, for fokus er med til at redde liv, og det skal en ny ”kørende” kampagne og 19 af ITD’s medlemmer hjælpe til med.
– Vores medlemmer holder Danmark kørende. De fylder varer på hylderne, men de fylder også ude på vejene. Derfor har vi spurgt dem, om de vil være med til endnu en gang at sætte fokus på trafiksikkerhed i forlængelse af vores store landsdækkende trafiksikkerhedskampagne, Lastbilkaravanen, hvor vi i efteråret delte 55.000 refleksveste og undervisningsmateriale ud til alle elever i 2. klasse i de danske folkeskoler, siger Malene Vitus, der er projektleder på ITD’s sikkerhedskampagner.
– Hver dag flytter ITD’s medlemmer tonsvis af varer fra øst til vest og nord til syd. Deres lastbiler er rullende talerør, og det udnytter vi ved at sætte et iøjnefaldende pink tæppe på trailerne med et livsnødvendigt budskab, nemlig at vi alle er på samme hold i trafikken – store som små – og at man skal blive væk fra lastbilens højre fordæk, hvor den kritiske zone er, siger Malene Vitus.
De pink lastbiler kører i hele landet, hvor man i byerne for eksempel kan møde renovationsbiler og køletrailere med det vigtige budskab, men også på motorvejen kan trafikanterne for eksempel møde en tiptrailer, som også er med i kampagnen.
– Vi håber på, at så mange som muligt ser lastbilerne og tænker over budskabet, så vi sammen kan skabe mere tryghed på vejene. Opmærksomhed og fokus er med til at redde liv, og kampagnen skulle gerne vække opmærksomhed, siger Malene Vitus.
Stor opbakning fra medlemmerne
Det var først til mølle-princippet, da ITD i vinteren sidste år inviterede sine medlemmer til at køre rundt med det vigtige budskab på traileren. Et af de medlemmer, som meldte sig først til at deltage, var Fogtmann Logistik A/S, som kører dagligvarer rundt i Danmark for store supermarkedskæder.
Virksomheden bakker stærkt op om budskabet og lægger derfor trailer til at få sat trafiksikkerhed på agendaen. En af de supermarkedskæder, som Fogtmann Logistik A/S kører for, er Lidl, og de er meget glade for, at det lige netop er deres trailer, der er med i kampagnen.
– For os i Lidl er det helt afgørende, at vi så sikkert som muligt kan transportere vores varer til butikkerne, uden at der opstår uheld i trafikken. Vi skal alle kunne føle os trygge, uanset om man handler i en af vores butikker eller færdes i trafikken. Vi er derfor utroligt glade for at deltage i denne kampagne og samarbejde med en leverandør på transportområdet, som aktivt og professionelt er med til at øge trafiksikkerheden i Danmark, siger Allan Nielsen, logistikchef i Lidl Danmark.
Tak for hjælpen til medlemmerne
Disse kampagner kan ikke lade sig gøre uden ITD-medlemmernes stærke opbakning. En lang række medlemmer med landsdækkende transport viste interesse for at bakke op om kampagnen og stille trailere til rådighed for det vigtige budskab:
Fogtmann Logistik A/S |
Tor Udlejning ApS |
DSV Road A/S |
Alex Andersen Ølund A/S |
FREJA Transport & Logistics A/S |
P. Fournaise A/S |
Frode Laursen A/S |
H. Daugaard A/S |
Skive Køletransport A/S |
Hans Juel Jensen ApS. Vognmand og Entreprenør |
H.T. Transport & Spedition A/S |
Stokholm Transport A/S |
JH Transport & Logistics A/S |
Jørgen Jensen Distribution A/S |
L.M. Transport, Ans A/S |
Ole Larsen Transport A/S |
Poul Schou A/S |
Snave Vognmandsforretning ApS |
Henrik Skov Christensen ApS |