Året er gået på hæld, og kalenderen viser 2022.
Det betyder også, at vi så småt kan kigge tilbage på år 2021, der for Euromaster Danmark blev et godt år med fremgang på mange områder.
Jeg er simpelthen så stolt af, at vi som virksomhed er lykkedes med at skabe så flotte resultater, selvom 2021 også skulle vise sig at blive et vanskeligt år.
COVID-19 BLEV EN UDFORDRING, SOM VI HELDIGVIS FIK STYR PÅ
Vi kan jo desværre ikke komme udenom, at COVID-19 endte med at fylde meget i 2021. Det fyldte både rundt i branchen, hvor der til tider har været leveringsvanskeligheder, mens det også har fyldt i hverdagen rundt på vores 37 centre.
Heldigvis kan vi se, at COVID-19 ikke har haft en bemærkelsesværdig indvirkning på vores forretning. Jeg er meget imponeret over, hvordan både vi som virksomhed og vores kunder har formået at navigere i så skiftende omstændigheder og retningslinjer. Det har været en fornøjelse at se, hvordan der fra alle sider er blevet taget ansvar og udvist forsigtighed, så COVID-19 ikke har spillet en alt for stor rolle.
EN SIKKER ARBEJDSPLADS MED 0 ARBEJDSULYKKER
Samtidig kan vi også konstatere, at vi 2021 havde 0 arbejdsulykker. Det er jeg helt vildt stolt af og glad over, da det vigtigste for mig er, at vi er en sikker og tryg arbejdsplads.
Det skal både være trygt for vores medarbejdere at være på arbejde, og det skal være trygt for vores kunder at færdes på centrene.
Antallet af nul arbejdsulykker vidner i den grad om, at resten af organisationen tager det lige så alvorligt som jeg. Og det vidner også om, at der bliver udvist ansvarlighed og taget de nødvendige forholdsregler.
Det bliver der, selv når hverdagen er travl og hektisk, og hvor risikoen for at glemme de gode vaner ellers er størst. Det er jeg meget imponeret over.
Derfor er jeg også glad for, at centrene har taget så godt imod vores nye ”Walk the Talk”-tiltag, der skal være med til at forbedre arbejdsmiljøet i endnu højere grad. Det er et tiltag, som jeg glæder mig til at arbejde videre med i det nye år. Der er ingen tvivl om, at sikkerhed igen bliver en stor prioritet i 2022.
HISTORISK HØJ ARBEJDSGLÆDE FOR TREDJE ÅR I TRÆK
I forlængelse af snakken omkring medarbejdere kan vi selvfølgelig heller ikke komme uden om, at vi i Euromaster Danmark for tredje år i træk kunne præsentere en historisk høj arbejdsglæde i Michelins årlige trivlselsundersøgelse.
Jeg mener ikke, at vi kan have glade kunder og en sund forretning, hvis vi ikke har glade medarbejdere. Det er jeg fuldstændig overbevist om, og det er en af grundene til, at vi har valgt at investere massivt i et bedre arbejdsmiljø.
Derfor er jeg selvfølgelig meget glad for det flotte resultat med en svarprocent på hele 92 %. Det fortæller mig, at vi som virksomhed i fællesskab er kommet rigtig langt de seneste år.
I august fik vi også gennemført vores årlige kick-off arrangement, hvor alle i Euromaster Danmark mødtes henover en weekend, der både bød på arbejde men også sociale arrangementer. Efter vi i 2020 med stor succes formåede at omdanne det til et virtuelt arrangement i sidste øjeblik, var det nu alligevel fantastisk igen at mødes fysisk.
Det var en uforglemmelig dag, hvor vi fik mødt hinanden på kryds og tværs, og hvor vi vist det One Team-mindset, som efterhånden gennemsyrer hele Euromaster Danmark. Og noget tyder på, at jeg ikke var alene med den oplevelse af weekenden, da deltagerne efterfølgende gav en bedømmelse på intet mindre end 4,9 ud af 5 stjerner.
Jeg ser allerede frem til næste års kick off, der forhåbentligt bliver ligesom mindeværdigt som de forrige år.
NYE TILTAG SIKREDE ENDNU STØRRE KUNDETILFREDSHED
Efter de sidste år at have investeret massivt i arbejdsmiljøet var det i 2021 tid til at fokusere på og investere i kundetilfredsheden. Derfor har vi igennem året lavet nogle massive investeringer for at optimere driften og den service, som vi yder overfor vores kunder.
Det har vi blandt andet gjort gennem en række nye tiltag og omorganiseringer af forretningen; blandt andet åbningen af vores nye truckcentre i Vejle og Brabrand i samarbejde med KH OneStop. Der er ingen tvivl om, at det var et vigtigt tiltag, da det åbner op for en konkurrencedygtig one-stop-service. Det er især afgørende i en transportbranche, hvor maksimal oppetid er et de af mest vigtige parametre for at have en sund forretning.
Derudover har vi i 2021 også åbnet et mobilt center ved Danmarkshistoriens største anlægsbyggeri, Femern-forbindelsen, hvor vi er ved at få et godt samarbejde med de virksomheder, der er medvirkende i byggeriet. Slutteligt har vi også fået opdelt vores centre i Avedøre og København, hvilket allerede nu er blevet en kæmpe succes med næsten en fordobling af forretningen.
Samtidig har vi har vi også indgået en række øvrige partnerskaber. Vi har blandt andet indgået et samarbejde med Christonik, der er en af de ledende udbydere af værktøj og komponenter indenfor aircondition- og varmeløsninger. Samarbejdet er med til at sikre, at vores kollegaer i alle centre har den rette viden og værktøjer til at tilbyde kunderne den bedste service indenfor aircondition uanset biltype eller kølemiddel.
Slutteligt kunne vi i 2021 også præsentere nye kundebiler på vores centre, så kunderne fortsat kan komme fra A til B, selvom deres bil er på værksted. Det skal nemlig helst ikke være et større logistisk puslespil at sende sin bil til service, og det må for alt i verden ikke være medvirkende til ikke at gøre det. Det skal blive endnu nemmere for kunden, hvilket de nye kundebiler er med til at sikre.
Alle de forskellige tiltag sammenlagt med den fantastiske service, der bliver ydet rundt i virksomheden, har haft en positiv indvirkning på vores kundetilfredshed. Det ser vi blandt andet på vores Trustpilot, der er steget til 4,5, mens vi kan se det på vores NPS, der er over 65 på B2C og 85 på B2B.
Det synes jeg godt, at vi kan være meget stolte af. Det vidner om, at vi har levet op til vores forpligtigelse om at sende de danske bilister og erhvervslivet godt på vej. Det er et ansvar, som vi hver dag er nødt til at tage på os.
TAK FOR SAMARBEJDET I 2021
Selvom 2021 på mange måder har været et udfordrende år, kan vi altså alligevel kigge tilbage på et meget tilfredsstillende år i Euromaster Danmark.
Der er ingen tvivl om, at det skyldes den fantastiske indsats, der er blevet ydet hele rundt i virksomheden og det samarbejde, som vi har haft med kunder, samarbejdspartnere og resten af branchen igennem året.
Derfor vil jeg på vegne af Euromaster Danmark gerne sige mange tak for samarbejdet og indsatsen i 2021 og ønske et godt nytår. Jeg håber, at det vil fortsætte ind i år 2022, hvor vi skal forsøge at fortsætte den positive udvikling fra de forrige år.
STIGENDE FOKUS PÅ SERVICE, ELBILER OG DEN GRØNNE OMSTILLING I 2022
Hvis vi kigger lidt ind i 2022, kommer vi selvfølgelig stadig til at have fokus på sikkerhed, medarbejdertilfredshed og kundetilfredshed. Det vil altid være en høj prioritet.
Derudover er det vores helt klare ønske at yde en endnu bedre service overfor vores kunder. Det skal blandt andet ske gennem nye partnerskaber og med en endnu bedre breakdownservice, som vi allerede har investeret i ved at indkøbe nye biler og påbegyndt rekrutteringen af udekørende montører.
Samtidig kommer vi selvfølgelig også til at bidrage til den grønne agenda, hvor vi vil kaste et endnu større fokus på elbiler indenfor retail-segmentet og på dækopskæring og regummiering indenfor lastbil-segmentet.
Vi kan ikke vide, hvordan det nye år bliver for Euromaster Danmark og vores kunder, men jeg er sikker på, at vi i fællesskab nok skal få skabt endnu et fantastisk år.
Pas på jer selv og pas på hinanden.
Med venlig hilsen
Henrik Fusager, administrerende direktør i Euromaster Danmark A/S